19 juli 2012

Semestervecka 3

Den här veckan har rullat på i en rasande fart. I måndags kom min vän Nynke från Holland och hennes familj och vi tillbringade två dygn tillsammans som var intensiva och väldigt trevliga. Barnen blandade holländska och svenska och det gjorde även vi vuxna för att kunna kommunicera med varandra. Nynke pratar svenska så det var inge bekymmer för oss vuxna att prata obehindrat. Vi åkte sightseeing med båtbussen in till stan och vi lyckades på något sätt undvika regnet som har lurkat runt oss i flera dagar. Igår åkte de och lämnade plats för kosinerna som kom från Nyköping för att ha lite semester här i Värmland. Saga och Alva hade blivit lovade lek på leklandet och då kunde jag, Cissa och mamma sitta och dricka kaffe och ta det lugnt samtidigt. Inatt sov de allesammans hos mormor och morfar och jag var bortbjuden igår kväll så det blev sovmorgon imorse. Igår kväll när jag kom hem upptäckte jag dock att det var något mysko med kranarna i huset och på fm tog vattnet helt slut. Så nu sitter vi i mammas och pappas lägenhet i stan medan de är i stugan och lämnar barnen för att vi ska kunna duscha, äta och gå på toa.

Vi hade vatten i båda toalettankarna innan Theas klåfingriga kompis kom på att hon skulle prova om det gick att spola utan att hon ens varit på toaletten trots att vi tydligt sagt till dem att de inte fick röra toaletten utan att prata med oss först. Klåfingriga kompisen känns som en stor nagel i ögat men samtidigt så måste ju Thea få leka med vem hon vill. Barn som inte respekterar vad vuxna säger till dem blir inte så lätta att tycka om och vilja ha omkring sig. Det är en sak om de inte lyssnar på sina egna föräldrar alltid (för vilket barn gör det?) men om någon annan vuxen säger till så utgår jag ifrån att mina barn ska respektera detta annars har jag gjort något fel när jag uppfostrat dem. Men nu när vi är i stan och har tillgång till vatten igen så känns det mera avlägset att vara irriterad. Nu är vi glada att vi hann ha våra gäster innan läckan blev och att vi har möjlighet att åka hit och slippa bo utan vatten hela dagen. Nu blir det stan...

Inga kommentarer: