27 aug. 2012

En del saker förändras och andra inte

Idag fick Thea med sig ett veckobrev hem från skolan. Det är klassfotboll, det ska fotograferas, era barn verkar snälla, bla bla bla fortsätter det. Så kommer jag mot slutet där det plötsligt blir intressant för där står att Thea ska ha bänkpapper med sig. De använder fortfarande bänkpapper i skolan år 2012. Vem hade trott det 1980? Inte jag iallafall men Thea hon blev glad och valde (naturligtvis) ett papper med alla Disneyprinsessor på. Men mot slutet av brevet slås jag också av att det är det enda brevet hem vi kommer att få i pappersformat. Efter detta ska vi minst en gång i veckan logga in i skolsystemet på datan och ta redan på allt som är viktigt istället för att det ligger en lapp i hennes ryggsäck som vi måste vara blinda för att missa. Hur tänker skolan? Ska föräldrar 2012 ha ALLTING i huvudet? Jag blir alldeles iskall när jag tänker på hur många gånger vi kommer att missa detta veckobrev med viktig information innan hösten är till ända eftersom huvudet är fullt av annat. Hur svårt kan det vara att skriva ett brev och ge det i handen till 19 barn? Har skolan inga kopieringsmaskiner kvar? Ni får gärna kalla mig bakåtsträvare men nu får det faktiskt vara nog med den här datoriseringen av samhället. Hugg hellre ner några träd så jag får möjligheten att vara en bra förälder och låtsas att jag har minne som en sköldpadda.

Bäst idag är att vi köpt en ny dammsugare. Den är giftgrön och suger som en dröm. Den får mig att glömma att skolan är ute efter mig. Ute efter att få mig att känna mig som en gammal glömsk stofil.

4 kommentarer:

Morfar sa...

Lägg in minnesanteckning i telefonen som påminner om veckobrevet, detta klarar t o m en gammal morfar.

13 MAJ sa...

älskade Mia du gör ditt liv så jobbigt! gör som morfar säger. skolan kommer skriva det en dag i veckan och när du gör dagens blogginlägg den dagen så tar du som rutin att kolla in där. PLUS att skolan kommer helt säkert sätta upp en kopia av brevet i hallen på Theas avdelning. och det kommer mestadels stå rutin saker i det brevet... Andas och ta det lugnt! KRAM

Louise sa...

Heja morfar! Det fixar du Maria! Tänk vad skönt att slippa hålla ordning på alla papper som hamnar i olika högar.

Mia sa...

Ok ni har säkert rätt. Jag ska ta ett extra andetag och ha någon slags påminnelse varje vecka. Det sitter ju förstås också en lapp på dörren vid klassrummet om jag har tur. Tack snälla, nu känns det lite lugnare.