22 apr. 2013

Kvällarna

De långa ljusa kvällarna bjuder in till annat än att sätta sig i soffan och plötsligt har vi tappat både läggtider och rutiner. Ibland känns det som om vårterminen redan är slut och att vi kan bestämma själva om Thea ska vara i skolan eller ej. Fast så är det ju inte riktigt....
Nästa vecka ska jag börja med trädgården på kvällarna tänkte jag. Som vanligt har jag inte sått några små frön inne i år heller så det blir väl till att köpa tomatplantor och physsalisplantor om vi ska få några. Kanske, kanske hinner jag få upp några om jag börjar nu men det är tveksamt.

Pappa har hjälpt oss deklarera idag och simsallabim så fick vi väldigt mycket mera tillbaka på skatten. Det känns som om många inte har någon aning om alla omflyttningar och avdrag som kan göras och på så vis går miste om pengar som går direkt in i statskassan. Fast å andra sidan så behöver nog alla skolor och äldreboenden alla pengar de kan få och förhoppningsvis drabbar det ingen fattig. Jag bidrar gärna men just nu mitt under studierna behöver vi alla kronor vi kan få.

Rikard har fått veta att han ska göra sin 6 veckors praktik till hösten i de "norra kommunerna". Han säger att han inte kan påverka detta men jag är inte den som är den så jag tänker ringa upp skolan och fråga hur de tänkt att man ska kunna ha familj och läsa samtidigt. PMS torde övertyga dem om ingenting annat gör det för 6 veckor ensam men barnen och heltidsjobb samtidigt det klarar inte ens jag. Någon som vill jobba gratis som barnflicka några veckor i höst kanske? Svara snarast till "desperate hosewife".

Inga kommentarer: