26 juni 2019

London!

Inatt kom vi hem efter an fantastisk vistelse i London. Sex nätter och sex dagar har vi gått och gått och stått mer än jag någonsin gjort på en semester och då har vi ändå åkt massor med tunnelbana mellan varven.

Vi bodde på Royaleaglehotel nära Paddingtonstation. Det var ett ganska bra hotell minus att det ej fanns någon luftkonditionering och det var varmt och fuktigt under vår vistelse. Frukosten var dyr och halvdan men man vänjer sig vid det mesta och på slutet kändes det helt ok med det lilla som erbjöds för 120 kr per person och dag. Sängarna var toppen och vi har sovit bra alla nätter.

Vi har gått jättemycket och sett ännu mer. Här framför Londoneye som vi åkte senare i veckan. På just den här bilden var vi på väg till Soho efter att ha åkt hop-on, hop-off bussar för att orientera oss lite och vila benen samtidigt. Mia och Patrik har ju varit många gånger i London och det var toppen att resa ihop med dem som visste vad som var sevärt och inte. Vi åkte också flodbåt på Themsen vilket var en upplevelse.

Här en bild från ”vår” tunnelbanestation där vi utgick ifrån varje dag. Saga gillade inte tunnelbanan eftersom det ofta var trångt och varmt men hon gillar ju heller inte att gå för mycket så det fick bli pest eller kolera ibland. Tycker dock att båda barnen var fantastiska på att knata på utan att klaga och det gick över förväntan att gå långa sträckor varje dag. Vi gick i genomsnitt en mil per dag och fötterna mår därefter men det kändes också bra att röra på sig mycket.

Här är vi i Regents Park framför alla vackra rosor som doftade otroligt gott. Vi passade på att ta en tur innan vi skulle besöka Madam Tussauds som ligger precis bredvid.

Saga älskade detta ställe och hon fick ”träffa” Trump precis som hon önskat. När vi kom ut så hade hon kunnat tänka sig att gå ett varv till och gillade detta bäst av allt med hela resan.

Här en bild med Thea och Chewbacca.
Själv tyckte jag nog inte att det var många dockor som jag trott. Ändå missade jag några eftersom det var väldigt mycket folk där inne samtidigt. Det var insläpp varje kvart men det var galet mycket folk.

Här en bild av Saga och mig på Bricklanemarket som ligger en bit norrut i London. Lite ruffigare kvarter med en stor vintage och matmarknad som bara är på söndagar. Medan vi gjorde detta var Rikard och Thea på Warner Studios och blev guidade i Harry Potters magiska värld. Detta var Theas höjdpunkt på semestern och allt som allt tog turen 7 timmar att genomföra.

London Eye var fantastisk och fastän Saga inte trodde att hon skulle våga så gick det jättebra och alla kunde njuta av utsikten. Det var väldigt varmt och fuktigt hela veckan så det fick bli många vätskepauser på dagarna. Jag tror faktiskt att vi druckit mer än vad vi ätit dessa dagar. Saga har lärt sig att hon älska chokladfrappe och jag har lärt mig att jag älskar frappe oavsett smak bara det är lite kaffe i också som piggar upp. Toaletter har varit fräschare än vad jag trodde och ganska lätta att hitta på många ställe så det har funkat bra att dricka mycket. Vi har lärt oss att toaletter kan vara pytte, pyttesmå men det funkar det också.

Sista dagen i väntan på att flyga hem tänkte vi kolla British Museum. Tror att det finns mycket roligt där att se men.... Det var ofantligt varmt och så många människor att det var svårt att ta sig från ena änden av rummet till det andra. Vi fick gå utan att ha sett nästan något för ingen av oss stod ut med värmen där inne. Synd så klart men vi kommer att komma tillbaka till London igen. För trots att vi sett så många, många saker så hann vi inte med allt som stod på listan. Vi har inte varit till Buckingham Palace, Chinatown, Camden eller till Kings Crossstation där Harry Potters ingång till hans tågplattform finns.
Men vi är så nöjda med resan och det känns så bra att barnen är så stora nu att en resa till en stad fungerar bra och utan att det klagas allt för mycket. Saga säger att hon kan tänka sig att åka igen men då vill hon ha en solsemester emellan för att kompensera att hon inte fick bada alls på den här resan.