24 mars 2022

Elscooter

Lilla har en elscooter som fick punktering förra helgen. Jag fick för mig att jag skulle prova att laga däcket själv med Mannens hjälp. Innan jag började bestämde jag mig för att byta luftdäcket mot ett punkteringsfritt däck. Jag begav mig till Biltema för inköp men missade att jag också behövde däcksmörj och brytjärn till bildäck och fick vända åter. Så efter två vändor till Biltema satte vi igång.

Det här är det punkteringsfria däcket som visade sig väääldigt svårt att få på rätt på fälgen. Efter att vi till sist fått det på plats så satt det snett. Jag tog med det och lämnade in det på cykelverkstad och kunde sedan hämta ut det rätt påsatt. Hurra för att det finns proffs för hur skulle vi kunna veta att däcket skulle kokas i 8 minuter innan påsättning?? Det stod INGENTING om det i Biltemas instruktion…



Väl hemma skulle däcket monteras tillbaka på scootern men vi lyckades faktiskt efter att vi nästan gett upp några gånger. Känslan när däcket satt på plats var ooootrolig. Sedan kom nästa grej och det var att när vi provkörde så fungerade inte handbromsen. Då blev vi helt trötta igen tills det visade sig att den inte fungerat på länge tydligen. Så vi fick ta ett snack med Lilla om vikten att ha en bra broms när man framför fordon på vägen. Fortsättning följer kan man säga. Men väldigt stolta över oss som genomförde ett gemensamt projekt med bara lite, lite hjälp av en verkstad. Kan själv!

Inga kommentarer: