7 nov. 2012

Obama

Inte för att jag är intresserad av politik men det kändes ändå som moraliskt viktigt att Obama fick segern i USA. Vem de har som ledare påverkar ju hela världen på ett eller annat sätt och då blir det otäckt om det skulle sitta en nedlåtande, homofobisk, garderobsrasist på posten. Lägg till det att han är kristen på det läskiga, fanatiska, skenheliga sättet där man ser ner på alla som inte fötts med silversked i munnen. Att sådana människor kan få en enda röst övergår mitt förstånd men man borde ju inte vara förvånad med tanke på hur dumma och ovetande Amerikaner är i förhållande till oss andra. När jag var Au-pair i New Yersey så undrade flera av varandra oberoende personer var delstaten Sverige låg i USA. De kunde inte riktigt förstå att Sverige var ett eget land eftersom vår kontinent är "europe" för dem. Europe är en enda stor smet med en massa städer på andra sidan Atlanten. Att vi har olika språk och olika kulturer det tas inte in. Dessutom hade en del svårt att fatta att Sverige var ett eget land eftersom jag pratade så bra engelska. I deras lilla, lilla värld av blommor så kommer man från USA om man inte bryter eller pratar dålig engelska. Den logiken är väl fantastisk, eller? Så för att binda ihop säcken så är jag glad att Obama vann för han verkar vara mer öppen, medmänskligare och smartare än den inavlade, störde, navelskådaren med förakt för andra människor. Så ser jag saken. Godnatt med er!

Inga kommentarer: