19 maj 2018

Olika förutsättningar

Ofta ligger det olika saker på vårt fikabord på jobbet där vi kan köpa saker för att stödja olika idrottsföreningar. Ett bra sätt att bidra till barnens idrott och för att det ska bli en så låg kostnad att idrotta som möjligt.
Den här veckan hände något annorlunda när syftet med att köpa plastpåsar var att alla skulle kunna ha råd att vara med och fira studenten. Det slog mig hur olika barn har det ekonomiskt och hur exkluderande detta blir för vissa barn. Det kändes så sorgligt att bli påmind om hur vår avgiftsfria skola ändå vid vissa tillfällen har spårat ur på grund av att vi föräldrar låtit det gå så här långt i kostnader. Att vi på något sätt sagt ok till dessa orimliga kostandsökningar som blivit de sista åren:
  1. Utlandsresa i samband med student
  2. Håruppsättningar och naglar
  3. Dyra klänningar, kostymer och skor
  4. Biljetter till studentfester och bal
  5. Mössan som blivit orimligt dyr 
Dessa är bara de mest synliga kostnaderna och jag mår lite illa när jag tänker på hur mycket pengar som ska läggas på detta event i proposition till hur oviktig denna stund är för resten av livet. Varför har just denna skolavslutning fått så stort utrymme? Rimligt vore att ha en mössa, en vit klänning eller kostym samt ett utspring. Detta borde räcka i kombination med en natt ute på stan för att fira tillsammans med sin klass. Men jag fattar att jag inte kan vända den situation som redan uppstått även om jag tycker att det är sorgligt. Så det enda jag kan göra är att köpa plastpåsar för att väga upp och stötta de barn som inte har de ekonomiska förutsättningar som behövs. Jag gläds också åt att elevrådet på berörd skola har ett socialt patos och lägger sin tid och energi på att hjälpa och stötta så att alla kan vara med. Kan vi inte som vuxna samla oss sätta stopp för den vansinniga utveckligen så kan vi iallafall hjälpa till att försöka jämna ut glappet för de som exkluderas. 



Inga kommentarer: