28 maj 2017

Lördag och söndag

Igår for jag tillsammans med mina kollegor till konstmuseet i Kristinehamn. Vi såg, vi åt och vi umgicks i solen i flera timmar och det var en fantastisk dag.
 
Karin Broos hade målat hundar som jag inte vill ha men om jag ville det så skulle jag aldrig ha råd.

 
Så var det alla sopsäckar och hundbajspåsar som fyllde resten av utställningen. Märkligt men inte så fint faktiskt. Fast jag är glad att jag varit där och jag älskar hennes tavlor som inte har motivet hundar.

Idag har vi stått i regnet på Örsholmen och sett på klassfotbollsfinaler. För mig är Örsholmen mer förknippat med utomhusbad än fotboll men det kommer den nya generationen aldrig att få uppleva. Mina barn kommer aldrig att få uppleva den värld som jag befann mig i som barn men så har det väl varit för alla genom tiderna. Mycket är bättre nu men det fanns också en hel del som var bättre förr. Kanske är vi den första generationen på väldigt länge som får se saker försämras. Vård, skola och mycket annat är sämre idag än det var 1980. Villkoren för de som arbetar i omsorgen och också horribelt mycket sämre. Förklaringen på detta är att allt detta lagts ut på kommunerna och sedan blivit ekonomistyrt. Hur kan människors behov och skolgång styras av ekonomi? Helt befängt. Det bör kosta mest av allt och sedan får allt annat kosta mindre. Jag kanske borde ge mig in i politiken? Det är bara det att inget parti verkar ha fattat att barn, gamla, alla med behov i samhället och skolan måste få obegränsat med resurser. Så vilket parti ska man satsa på??

Inga kommentarer: